Huis van de buurt,
thuis in de buurt.

School en Omgeving

Programma School & Omgeving in de Schilderswijk

Het subsidieprogramma School & Omgeving in de Schilderswijk is een belangrijk en impactvol initiatief dat als doel heeft om de kansengelijkheid onder kinderen en jongeren te vergroten. Dit programma richt zich op het bieden van extra activiteiten tijdens hun basis- en middelbare schooltijd, waardoor leerlingen niet alleen qua schoolprestaties maar ook sociaal en persoonlijk kunnen groeien. Buurtcentrum De Mussen is de uitvoerende partij van dit programma en werkt in opdracht van drie scholen: de Prinses Ireneschool, de Jan Ligthartschool en de Max Velthuijsschool.

Doelstellingen van het Programma

De kern van het programma School & Omgeving is het bevorderen van gelijke kansen voor alle kinderen, ongeacht hun achtergrond.  n buurten die bekend staan om hun diversiteit en soms ook hun uitdagingen, is dit programma bijzonder waardevol. De doelstellingen zijn onder andere:

  1. Ontwikkelen van Sociale Vaardigheden: Door middel van sportactiviteiten, kunst- en cultuurprojecten en andere groepsactiviteiten leren kinderen belangrijke sociale vaardigheden zoals samenwerken, communiceren en probleemoplossend denken.
  2. Stimuleren van Persoonlijke Groei: Activiteiten zoals theater, muziek en dans helpen kinderen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Dit draagt bij aan hun persoonlijke groei en helpt hen om hun passies en interesses te vinden.
  3. Gezondheid en Welzijn: Sport- en bewegingsprogramma’s bevorderen niet alleen fysieke gezondheid, maar ook mentale en emotionele welzijn. Kinderen leren het belang van een actieve levensstijl en krijgen de kans om te ontspannen en plezier te hebben buiten de schooluren.

Activiteiten en Samenwerkingen

Het succes van het programma School & Omgeving hangt sterk af van de samenwerkingen met lokale organisaties, scholen en vrijwilligers. Elke schooldag biedt het programma naschoolse activiteiten aan alle kinderen aan; zij kiezen minstens 2 middagen en maken dus zelf de keuze in welke kennis zij graag willen investeren. Na een periode worden de activiteiten afgesloten met een presentatie en tentoonstelling. Ook vinden er programma’s plaats in de vakantie, waar de kinderen de hele week deel kunnen nemen aan een gevarieerd programma van verschillende activiteiten, workshops en uitstapjes. De complexe programmering en het diverse aanbod is alleen mogelijk door de inzet van vakdocenten, vrijwilligers en andere organisaties.